ANITA
ANITA
سلام بهونه قشنگ من برای زندگی....

 

فسنجون از اون خورشت هاست که هر کسی یه راهی داره برای درست کردنش. یکی از راه ها اینه که توش کدو میریزن یا اینکه یه چیزایی اضافه میکنن که حجم خورشت بیشتر بشه. اما خوب واقعا اون طعم اصیل رو نداره. بعضی ها برای گرفتن گرمی خورشت توش آلو میریزن که باز من این کارو نمیکنم. و خوب خیلی ها از گوشت قلقلی استفاده میکنن اما من شخصا با مرغ بیشتر دوست دارم.

حالا خلاصه این مدلیه که من خورشت فسنجون درست میکنم:

مواد لازم برای ۲ نفر:

گردو: ۲۰۰ گرم

مرغ: ۲ تکه

پیاز: ۱ عدد

برگ بو: ۱ عدد

رب انار: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

شکر: در صورت تمایل

نمک و فلفل و زردچوبه

روش تهیه:

۱- اول از همه گردو ها رو باید چرخ کنید یا اینکه توی غذاساز کاملا له کنید. به همین ریزی که توی عکس میبینید. بعد یه مقدار آب سرد روش میریزیم و حرارت رو روی زیاد میذاریم تا آب جوش بیاد و بعد حرارت رو کم میکنیم.

 

یه نکته رو اول از همه بگم: برعکس خورشت های دیگه، توی این خورشت اگه خواستید آب اضافه کنید، آب سرد اضافه کنید. اینجوری به گردو ها شوک وارد میشه و باعث میشه که روغن درون بافتش، زودتر خارج بشه و خورشت زودتر به روغن میفته.

پس از اول زیاد آب اضافه نکنید تا بتونید در طی پخت کم کم آب اضافه کنید.

یه نکته دیگه هم اینه که بعضی ها به جز گردو چرخ شدهَ، یه مقداری گردو رو درشت خرد میکنن و نیم ساعت آخر به خورشت اضافه میکنن تا زیر دندون بیاد.

۲- گردو رو باید بذاریم حدود دو ساعت بپزه تا کاملا به روغن بیفته اما ممکنه که بیشتر از این هم طول بکشه. استفاده از آب سرد یه راهه برای اینکه خورشت زودتر جا بیفته. اینم حدود یک ساعت بعد از پخت:

۳- تو این مدت یه دونه پیاز رو نصف میکنیم و نصفش رو خورد میکنیم و با تکه های مرغ میذاریم توی یه تابه و اجازه میدیدم که با حرارت کم و یکم روغن، تفت بخوره. بعد از اینکه تفت خورد، یکم زردچوبه و برگ بو رو اضافه میکنیم و در نهایت یه مقدار آب اضافه میکنیم و اجازه میدیم که بپزه.

۴- بعد از حدود یک ساعت و نیم که گردو کمی به روغن افتاد، رب انار رو به خورشت اضافه میکنیم. رب انار ها مدل های مختلف دارن. شما باید بر اساس نوع رب انار، مقدارش رو تنظیم کنید. در نهایت چیزی که ما از رب انار میخوایم، طعم و ترشی هست. رنگ تیره رو باید از گردو بگیریم یعنی اینقدر گردو باید بپزه تا رنگش تیره بشه. اگه فرصت داشتید که اجازه بدید گردو بیشتر روی حرارت باشه که چه بهتر. فقط دقت کنید که به این دلیل که ما رنگ رو از خود گردو میخوایم، اضافه کردن رب انار رو بذارید برای آخر کار که بتونید به اندازه رب اضافه کنید.

 

۵- بعد از اضافه کردن رب انار، حتما فسنجون رو بچشید. اگه طعمش براتون خوب بود که هیچی. اگه نه، یه مقدار شکر اضافه کنید. شکر و رب انار رو واقعا نمیشه براشون مقدار گفت. به این دلیل که کاملا سلیقه ای هست.

۶- حالا وقت اضافه کردن مرغ به خورشت هست. تکه های مرغ رو از آب مرغ خارج کنید و داخل خورشت بندازید و اجازه بدید که حد اقل نیم ساعت بمونه تا کاملا با خورشت جابیفته. میتونید از تکه های بدون استخوان مرغ هم استفاده کنید. ایا اینکه بعد از اینکه مرغ پخت، قبل از اضافه کردن به خورشت، استخوان هاش رو جدا کنید. اما رسمی تر این هست که تکه مرغ کامل توی خورشت باشه. ضمنا اینم بگم که میتونید به جای مرغ از گوشت چرخ شده که با نمک و فلفل و پیاز رنده شده مخلوط شده، قلقلی یا کوفته ریزه درست کنید و سرخشون کنید و به خورشت اضافه کنید. مامان من همیشه با قلقلی درست میکنه که خیلی خوشمزه میشه و خیلی ها دوست دارن. اما من با مرغ درست میکنم. به این دلیل که به نظرم طعم فسنجون و مرغ با هم خیلی عالی میشه. اینم باز به سلیقه خودتون بستگی داره.

۷- برای تکمیل طعم فسنجون، یه نکته وجود داره و اونم نمکه. اگه بعد از اضافه کردن رب انار و شکر احساس کردید طعمی که دوست دارید رو نداره، یه کوچولو نمک اضافه کنید تا نمک خورشت هم تنظیم بشه و طعمش تکمیل.

۸- دیگه بعد از این خورشت کار خاصی نداره، اگه فرصت داشتید، میشه اجازه بدید که بیشتر جا بیفته و در نهایت هم با برنج زعفرانی میل کنید. دقت کنید که فسنجون اصلا به روغن احتیاجی نداره. باید تمام روغن از خود گردو باشه. اگه یه شب فسنجون رو نگه دارید و روز بعد گرم کنید، میبینید که خورشتتون بیشتر روغن داره.

به نظر من (که اصلا غذایی که مونده باشه و گرم بشه دوست ندارم)  فسنجون تنها خورشتی هست که بار دومی که گرم میشه هنوز خوشمزه است.

بعضی ها هستن که به خورشت فسنجون آلو، کدو حلوایی، آرد و … اضافه میکنن. به نظرم اضافه کردن اینها باعث میشه طعم منحصر به فرد فسنجون کاملا از بین بره. حالا آلو رو میگیم برای اینه که گرمی خورشت رو کم کنه و برای فصل تابستون که هوا هم گرمه، بد نیست. اما بقیه چیزایی که گفتم، باعث میشن که خورشت خوش طعمی نداشته باشیم.

درست کنید و ازش لذت ببرید.


ارسال در تاريخ سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, توسط محمدرضاعالیقدر

0 cache01last1502272127